Camping Acacias in Vercheny.

CAMPING LES ACACIAS
Les Tours – 26340 Vercheny – FRANCE
Telefoon (00 33) 04 75 21 72 51 / Fax (00 33) 04 75 21 73 98
infos@campinglesacacias.com

thumb_IMG_0946_1024

Aankomst Camping

In Frankrijk vinden we de Drome een heel mooi gebied,samen met de kinderen zijn we hier al een aantal keren geweest,en dit jaar gingen we met z’n tweeen.Na enig zoeken op het internet kwamen we uit bij camping Acacias in het plaatsje Vercheny vlakbij Die.Hier zouden we een caravan huren aan de Drome,eind juni 2015 vertrokken we richting het zuiden,en na een voorspoedige reis kwamen we bij onze overnacting aan,in het plaatsje Saint-Symphorien-d’Anchelles in de Bourgogne.

Bij de Chambre’d Hotes op deze site,staat er een uitgebreider stukje en een aantal foto’s.Na een heerlijke nachtrust en een lekker ontbijt moesten we nog een kleine 300km rijden naar de camping,het zonnetje begon al steeds meer te schijnen,en het beloofde een stralende dag te worden.Het landschap werd al wat ruiger en het voelde als thuis komen,tussen de middag nog even een stop voor een bakkie en een broodje.

thumb_IMG_0592_1024

Nog een klein stukje rijden,de snelweg af de Drome in en op zoek naar de camping.Het was rond het middaguur dat wij arriveerde op de camping,bij de receptie was niemand te zien dus zijn we maar de camping opgelopen.Hier kwamen we de eigenaar tegen en die bracht ons naar onze stacaravan..Wat een schitterende plek,aan de rivier en dan het uitzicht..Uit de caravan kon je zo deDrome in stappen..Even de spulletjes uitpakken,stoeltjes neerzetten en de vakantie is begonnen,even lekker uitrusten van de toch wel vermoeiende reis,wat zullen wij het hier naar ons zin hebben…

thumb_DSC_3883_1024

thumb_IMG_0726_1024

Naar de markt in Die

Die ligt in het zuid-oosten van Frankrijk in de zuidelijke Alpen,de stad is gelegen aan de voet van het Vercors massief en langs de rivier de Drome.Tweemaal per week is er een gezellige markt in Die,op de woensdag en de zaterdag.Je moet er wel op tijd bij zijn om een plekje te vinden voor je auto,want het is er altijd enorm druk,wij arriveerde om 9.00 uur en vonden buiten de stad een plekje.In het centrum staat de Notre dame kathedraal,die werd gebouwd tussen de 11e en de 13e eeuw.

thumb_DSC_3941_1024

Rondom de kerk was de drukte van de markt,maar eenmaal binnen was het heerlijk rustig en koel.Hierna nog even over de markt gelopen,waar de plaatselijke ondernemers weer kleurijke kramen hadden,met allerlei soorten brood,olijven,soorten groenten en fruit etc

thumb_DSC_3955_1024

Na een terrasje gepakt te hebben besloten we weer richting de camping te gaan,maar onderweg moest ik er natuurlijk even tussen uit om tussen de lavendel te duiken.Toen naar de camping en lekker de rivier ingedoken,en de stoeltje gepakt in de rivier gezet,en genoten!!!

thumb_DSC_3972_1024

Saou en omgeving

Zo’n 15 km ten zuiden van Crest ligt het schilderachtige plaatsje Saou,het is een klein toeristisch dorpje in de Drome,vooral de mooie kerk met op de achtergrond de rots is een mooi plaatje. Het is vooral bekend vanwege het bos van Saoû waar je fijn kunt wandelenVerder heeft het dorp een paar leuke terrassen waaronder midden in het dorp (kan je niet missen) L’oiseau sur sa branche. Het is een utopisch café wat wat aanpassing vergt, want er zijn alleen lokale siropen en drankjes te krijgen.

thumb_DSC_3998_1024

Pas dus op als je met een gezin hier iets gaat drinken en verwacht cola te kunnen bestellen. Je kan hier ook goed eten. Het is één van de luxe restaurants in de omgeving, maar voor toch nog steeds betaalbaar. Wel goed de menukaart lezen, want er kunnen ingewanden bij staan! Verder is de wijnbar met terras van Aurélie & Arthur een aanrader.Even naar het plaatselijke bakkertje geweest om een lekker broodje te halen,op de muur stonden twee mooie schilderijen..

thumb_DSC_4019_1024

thumb_DSC_4003_1024

Nog even door het dorpje gelopen en een aantalfoto’s gemaakt,hierna weer richting de camping gereden en onderweg nog een paar keer gestopt omdat we mooie plekken tegenkwamen,natuurlijk lavendel..

thumb_IMG_0627_1024

Wandelen door Chatillon en Diois

thumb_DSC_4039_1024

Châtillon en Diois is een middeleeuws dorp, weggekropen aan de voet van de Glandasse, (2041m), De meest zuidelijk gelegen steile rotsketen op de drempel van de Provence.
Het verenigt onder een hemel, de charmes van de bergen met het genoegen van een zonnig klimaat.Een oud stadje met smalle straatjes, gelegen aan de voet van de ‘Montagne de Glandasse’. Bezienswaardig zijn: de 17e-eeuwse toren, het 16e-eeuwse gemeentehuis en de oude fontein op het pleintje. Ook Chatillon produceert zijn eigen wijnmerk.Andere jaren waren we ook al eens in dit mooie dorpje geweest,dus we besloten er nog eens door heen te lopen,het is een dorpje met hoogte verschillen en de weg die er tussen door loopt.

thumb_DSC_4061_1024

thumb_IMG_0679_1024

Als je hier heen gaat moet je zeker je camera meenemen,het dorpje bestaat uit hele kleine steegjes die om hoog lopen en het ene steegje is nog mooier dan het andere wat een bloemenpracht.ook heb je hier veel kunstenaars wonen,en zijn er verschillende galerijen waar schilderijen en andere kunstobjecten hangen/liggen..Tijdens onze wandeling zien we een vrouw die de typische Franse dakpannen beschilderd,erg mooi met veel kleur..Ook staat er een hele mooie kerk met mooie beschilderingen..

thumb_IMG_0690_1024

En door het dorpje wandelend zie je allerlei boogjes boven de steegjes,en natuurlijke verschillen pompen en waterfonteintjes..Bovenaan in het dorpje is nog een klein marktje waar we even over heen lopen,en natuurlijk wordt er vers fruit meegenomen naar de camping.

Terug op de camping nog even lekker de rivier ingegaan,de camping ligt wat dat betreft ideaal,je stapt zo de Drome in en op sommige plekken kun je heerlijk zwemmen.De camping ligt tussen de bergen in,en nadat ik een beetje opgedroogd was in het zonnetje ben ik een stukje gaan wandelen,langs de rivier de weg overgestoken en via een smal paadje gaan klimmen een berg op,totdat ik op een gegeven moment weer de rivier zag,en toen een paar mooie plaatjes genomen.

thumb_IMG_0713_1024

En dan krijg je dit resultaat,schitterend!!Wat wel een goede les was voor de volgende keer als ik op pad ga,neem een flesje drinken mee,want bij 37 graden een berg opklimmen,dan krijg je toch wel dorst!!Bij terugkomst eerst mijn vochtgehalte maar even aangevuld,en daarna de stoeltjes gepakt en in de rivier gezet,wat een uitzicht..Deze foto haalde zelfs de plaatselijke krant.

thumb_IMG_0660_1024

Col de Rousset!!

Na een heerlijke nachtrust werd ik wakker van de stromende rivier die langs onze caravan stroomde,even een lekker bakkie kofie en toen mn stoeltje opgezocht aan de rivier,en wat een rust heerlijk zeg..Even na het plaatselijke bakkertje gegaan en een lekker stokbroodje gehaald en een paar croissants,toen Mariette wakker werd kon ze zo aanschuiven..Het zou wederom erg warm worden vandaag,in de omgeving van Die zou het maar liefst 40 graden worden,dus we zaten even te overleggen wat te gaan doen..Het leek ons wel leuk om de Col de rousset op te gaan met de auto,dit hebben we jaren geleden al eens gedaan,maar het is een erg mooie beklimming.De Col de Rousset is 20.3 km lang, heeft z’n hoogste punt op 1254 m en stijgt over een afstand van 20.3 km aan gemiddeld 4.2%.Deze klim is nergens echt steil en biedt een geweldig uitzicht op de Dôme en aan de andere kant op het contrasterende landschap van de Vercors waar ook geweldig gefietst kan worden trouwens. Op de Col de Rousset is er altijd mooi uitzicht, de klim loopt mooi, want hij wordt eigenlijk nergens echt steil.

thumb_IMG_0778_1024

Vlak voor Chamaloc maakt de weg een kleine dip en daarna is het alleen maar bergop. Soms, zeker in het hoogseizoen , hoor je al van ver het geronk van motoren. Ook voor motorrijders is dit kennelijk een favoriete route.Wij gaan beginnen aan de klim van 20 km met de auto,wat opvalt dat hijnprima te rijden is,wel veel bochten,die je langzaam omhoog brengen na de top.Onderweg stoppen we gedurig om te genieten van de mooie vergezichten,fantastisch wat mooi en wat een rust..We komen een enkele fietser tegen,die met moeite omhoog komen,ze zijn dankbaar met het water wat wij ze aanbieden..Bovenop de top heb je helemaal een mooi uitzicht,en zie je de kronkelweg die we gereden hebben.Hier ligt de klimatologische grens tussen het Provençaalse gedeelte en de veel groenere Vercors met een verrassend mooi gebied met een oppervlakte van ± 135000 Hectare. Er is hier erg veel bos, en er zijn ook indrukwekkende canyonachtige dalen. Ook zijn er uitgestrekte hoogplateaus, met adembenemende vergezichten. De uitwendige erosie van de rotsen heeft in de loop der jaren gezorgd voor steile wanden en spitse toppen.

thumb_IMG_0785_1024

thumb_DSC_4127_1024

thumb_DSC_4129_1024

Na een korte pauze rijden we nog een stukje verder de vercors in en belanden bij een restaurantje waar we even lekker wat drinken,de ober verteld ons dat het hier op de top zeker wel een graadje of 10 scheelt met beneden in het dal,dat geloof ik zeker..We gaan nog even verder en genieten van de vergezichten,en de vele skiliften want in de wintermaanden is dit een geliefd skigebied..smiddags rijden we weer naar beneden en via een aantal mooie lavendelvelden belanden we weer op onze camping,waar het erg warm is,in de schaduw trekken we een lekker flesje Clairette de Die los…

thumb_IMG_0814_1024

Naar de Waterval

De volgende ochtend ben ik naar het plaatselijke bakkertje te gaan om vers stokbrood te halen,lekker kopje koffie erbij en ontbijten aan de rivier,waar de zon al weer begon door te breken,in onze periode hebben we het erg warm gehad,er waren dagen bij van tegen de 40 graden en voor eind juni is dat best hoog.Vandaag zouden we een beetje bijtijds weggaan om een waterval te bezoeken,Cascade le Sapet hier waren we wel eens vaker geweest maar ik blijf dat een mooi plekje vinden.

thumb_DSC_4155_1024

En als je smorgens een beetje op tijd gaat,is het vaak nog erg rustig bij de waterval,vanaf de camping in Vercheny rijd je richting Die,hier rijd je doorheen en verder richting Chatillon en Diois voorbij het plaatsje zie je een bord staan naar de Col de menee hier rijd je op een erg mooie weg de berg op,tot je bij het plaatsje Les Nonnieres bent,hier kom je inrijden en je rijd voorbij het restaurant naar het postkantoor hier kun je de auto parkeren.Als je dan weer naar het restaurant terugloopt,loop je een stukje door tot je aan de linkerkant een bordje ziet met een rood-witte GR aanduiding.Hier links,  houd  links aan en loop langs het water, er komt een kleine bocht in het parcours vanwege privé-bezit. Ga hier omhoog naar links en na enige grote steenpartijen weer naar beneden( volg de bordjes “cascade”.. Ga bij een kruising naar links om bij de waterval te komen.

thumb_DSC_4140_1024

thumb_DSC_4124_1024

Hierbij een filmpje van de waterval

Toen ik er aankwam was ik de enigste dus ben even lekker gaan zitten,bij de 20 meter hoge waterval,wat een lawaai dat water wat naar beneden klettert,heb even mooi wat foto’s kunnen maken.Na een half uurtje weer naar het restaurant toe waar Mariette op me zat te wachten,even een glaasje fris en toen weer in de auto in.. Vlakbij de camping zijn we nog even gestopt omdat daar een leuk antiek/brocante winkeltje is en deze was toevallig net open.Hier even rondgekeken,en er was van alles te koop,oud tijdschriften,kopjes,platen,kinderwagens etc..

thumb_IMG_0913_1024

thumb_IMG_0909_1024

thumb_IMG_0912_1024

Al met al een leuke ochtend gehad,bij aankomst op de camping lekker de rivier in want de temperatuur was de 30 graden al weer gepasseerd…

thumb_IMG_0671_1024

Mirmande

De volgende dag begonnen we natuurlijk met een heerlijk ontbijt,even naar de plaatselijke bakker en een paar lekkere stokbroden gehaald,hoe vers kan je ze hebben nog warm zelfs,koffieapparaat aan,heerlijk.We waren al redelijk op tijd klaar en toen de auto in en wat boodschappen doen,en gelijk maar een eind wezen rijden want wat voor mooie plekken zouden we vandaag weer tegenkomen.Het zou uiteindelijk Mirmande worden..

thumb_IMG_0737_1024

Een prachtig middeleeuws dorpje tegen een heuvel aangeplakt. Boven aan het dorp vind je de kerk Sainte-Foy die stamt uit de 12e eeuw. In de 19e eeuw dreigde met name het hoger gelegen gedeelte met zijn kleine straatjes in verval te raken omdat het moeilijk bereibaar was. In 1926 raakte de kubistische schilder André Lhote onder de indruk van de enorme charme van het dorp en ging er samen met een aantal leerlingen wonen. Ze richtten een schildersacademie op waardoor het dorp uiteindelijk gered werd van het verval. Burgemeester Harzoun Tazieff (1979 – 1989) zorgde er verder voor dat het dorp onder beschermd dorpsgezicht kwam te vallen en sindsdien wordt er door de inwoners veel zorg besteed aan de renovatie van de huizen. Vandaag de dag zijn er nog veel kunstenaars in het dorp te vinden waaronder kunstschilders en pottenbakkers. In de kerk Sainte-Foy Mirmande vinden veel exposities en concerten plaats. Bij de office de tourisme in het dorp kun je een lijst krijgen met alle kunstenaars.

thumb_IMG_0893_1024

thumb_IMG_0890_1024

thumb_IMG_0889_1024

Zoals hierboven al staat beschreven een erg mooi dorpje,wij waren aan het toeren door de Drome toen we bij Mirmande uitkwamen,de auto beneden bij de kerk gezet,en toen omhoog gelopen door de mooie smalle straatje vol met bloemenpracht,bovenin de kerk nog even geweest en daar was inderdaad een kunsttentoonstelling,en genoten van het mooie uitzicht.. En we kwamen ook nog een oude eend tegen..

thumb_IMG_0879_1024

Al met al weer een gezellig ochtendje we zijn weer teruggereden naar de camping en hebben hier nog even heerlijk gezwommen in de rivier,en daarna lekker in de luie stoel en genieten van het uitzicht met natuurlijk een lekker hapje en drankje.

thumb_IMG_0695_1024

Bourdeaux

Na een heerlijke nachtrust was ik er al weer op tijd uit,om lekker aan de rivier te gaan zitten,de vakantie begon alweer op te schieten en we wilde vandaag nog even naar het mooie plaatsje Bourdeaux,maar eerst natuurlijk nog even een ontbijtje.

thumb_IMG_0725_1024

Bourdeaux is een lieflijk dorpje met een prachtig middeleeuws centrum met kasteelruïne als trekpleister. Een kleine rondwandeling brengt u in drie kwartier door oude straatjes naar de ruïne met prachtig uitzicht over de omgeving. Op de wekelijkse markt is het een gezellige drukte. In de zomer is er ook een ‘marché nocturne’, waar men ’s avonds kan genieten van de regionale producten en specialiteiten, zoals bijvoorbeeld de aperitiefwijn Clarette de Die en heerlijke geitenkaasjes zoals de Picodon. Vanuit La Ferme de Pauroux loopt een mooie wandelroute van circa 6 kilometer door de heuvels naar Bourdeaux.Vanuit onze camping viel het ook mee de afstand een kleine 40 minuten dus goed te doen.

thumb_IMG_0915_1024

Wij hadden geluk toen wij aankwamen want er was markt,dus daar eerst even over heen gelopen en toen naar boven wezen klimmen door mooie smalle straatjes om uiteindelijk bij de oude ruine te komen,en zoals hierboven al beschreven staat met een fantastisch uitzicht over de wijde omgeving.

thumb_IMG_0928_1024

thumb_IMG_0931_1024

Een schitterend plaatsje wat zeker de moeite waard is als je in de buurt bent,heb ook nog een kleine video gemaakt die hieronder te bekijken is..

smiddags al vast wat aan het pakken geweest voor de terugreis,en natuurlijk even de lekker de rivier ingestapt al was het wel uitkijken voor alle canoe’s die voorbij kwamen,al met al een heerlijke vakantie gehad op camping Acacias in Vercheny.. Vooral omdat de rivier langs de camping stroomt wij hebben dan ook geen zwembad gemist..

thumb_DSC_4081_1024

Hierbij nog wat foto’s van de camping en de omgeving!!!